Lednový rozhovor s Mgr. Evou Flenderovou
V předem domluvenou hodinu jsem se přistihla, jak nervózně stepuji před kanceláří naší paní ředitelky, s diktafonem, papírem a tužkou v ruce. Pořád dokola jsem si říkala, že ještě stále mám možnost utéct a strávit páteční odpoledne něčím jiným. Když jsem ale zaklepala a byla mi nabídnuta židle k posazení, nebylo cesty zpět. A můj první rozhovor nakonec nebyla taková katastrofa, jak jsem si ho představovala.
Kdo určuje nabídku menu ve školních jídelnách?
Vedoucí školní jídelny. Ta k tomu musí mít i tzv. spotřební koš. A za ten celý týden se musí dodržet určitý počet tuků, cukrů, mouky a sacharidů. Takže není možné si samozřejmě říci, že jeden den bude svíčková, druhý den rajská, protože u všeho jsou knedlíky nebo těstoviny, a to by bylo na týden moc té mouky a sacharidů. Samozřejmě, že by to mohlo být i podle toho, jak mají děti zájem. Museli by samozřejmě přijít, což zatím nikdo neuskutečnil (smích). Ale nejvíce problému by pak zřejmě bylo s tím spotřebním košem.“
Jak je možné, že na ostatních školách Bíliny děti mají možnost docházet na mimoškolní aktivity? (např. dětský sbor, dramaťák apod.)
Tady mají děti samozřejmě také možnost docházet na mimoškolní aktivity. Od letošního roku například kroužek korálků na prvním stupni, bude se otevírat kroužek němčiny, na druhém stupni bude k mání kroužek keramiky. Ale určitě, kdyby žáci přišli s návrhem, že tu na škole chtějí zřídit nějaký ten kroužek, bylo by možné ho tu zřídit. Jediný problém tu je, že nemáme žákovský parlament. Je také pravda, že tu máme velmi blízko Dům dětí a mládeže, kde je těch kroužků spousta, a ostatní školy prakticky DDM tak blízko nemají.
Proč nejezdí druhý stupeň (např. 8.-9. ročník) alespoň na týdenní lyžařský výcvik s přespáním?
Jezdí, každým rokem poslední dobou organizujeme lyžařský výcvik a příští rok se bude konat, tuším, od 18. do 31. března. Ale když se dá nabídka, ten lyžařský výcvik stojí poměrně dosti peněz, kolem 3000 korun. A ne všichni rodiče jsou schopní náklady v takovéto výši dětem zaplatit. V tom případě nemůže vyjet celá třída, a kdybychom to organizovali pro každou třídu zvlášť, vždycky by to muselo být pro ročník a tím pádem by se hodně narušila výuka. Takže z důvodu toho organizujeme pouze jeden lyžařský výcvik. Minulý rok byl a zúčastnily se ho především děti z prvního stupně, protože z druhého o to nebyl až takový zájem.
Jak se bude rozvíjet účast na sportovních soutěžích?
Myslím si, že sportovních utkání se tu u nás děje dost. Například paní učitelka Šifaldová, nebo pan učitel Nechvátal jsou na nějakých sportovních akcích neustále. Teď zrovna shodou okolností tuším, že bude 18. března přehazovaná, a žáci 8. a 9. ročníku se na tento zápas při tělesné výchově připravovali. Sedmý stupeň se nedávno chystal jít na kuželky, často se chodí do posilovny. A jestli je myšlena účast na sportovních soutěžích, tak já si myslím, že jsme dost sportovně aktivní. Když se podíváme na atletiku, tak se vždy ke konci roku účastníme takových těch Pohárů rozhlasu, florbal a přehazovaná se tu hodně hraje, plavání. A když se podíváte na naše webové stránky, tak zjistíte, že je tam toho sportu docela dosti.
Největší problém ale tady také je a na to si rodiče začínají už poměrně dost stěžovat, že vlastně ten vyučující, který učí například Angličtinu jako pan učitel Nechvátal, tak jezdí spíš po těch sportovních akcích než, že je tu právě na tu angličtinu.
Budou se dělat další počítačové učebny?
Máme dvě a to nám stačí. Bohužel, už z hlediska nákladovosti na energie není možno zřídit další. Ta jedna je teď úplně nová a ta druhá není zas až tak úplně moderní, ale dostačující, takže nemáme v plánu zřizovat další. Ale v podstatě v každé třídě je interaktivní tabule, což je vlastně pro tu výuku dostačující. Jsme vlastně jedna z mála škol v okrese, která má takhle vybavené třídy. A byli jsme pochváleni i inspekcí, za vybavení školy právě tou výpočetní technikou.
Do jakých projektů je naše škola zapojená?
V současné době jsme zapojeni do projektu Evropské unie, kde učitelé pro žáky vytváří takový výukový program. Určitě jste někteří už zjistili, že je s vámi už zkouší právě na těch interaktivních tabulích. A kromě jiného už určitě všechny děti zjistily, že tu máme dva asistenty pedagoga, a ti jsou právě součástí tohohle velkého projektu, protože to jsou miliónové částky, které jsme právě z ministerstva školství získali. A právě po dobu působení v tomto velkém projektu, by se mohla škola vybavit hlavně pro učitele, což znamená pořídit nové kopírky, trochu zmodernizovat kabinety, protože každý učitel má ve svém kabinetu počítač starý, scannery a takovouto výpočetní techniku. A mohou pak vlastně začít vytvářet strašnou spoustu výukových programů, což je dobré pro děti.
Jaké vzdělání musím mít, abych mohl mít tak vysoký post jako vy?
(smích) Tak v každém případě to musí být vysoká škola pedagogická, musí se aspoň pět let učit, než se jde do konkurzu, projít konkurzem, znát samozřejmě všechny ty zákony, jinak byste neprošli. Já mám osobně ještě vystudovaný školský management, což znamená další vysoká škola, taková ta bakalářská. Takže, defacto, dvě vysoké školy. Mohl by to být samozřejmě i člověk, co nemá vystudovanou vysokou školu pedagogickou, ale pak musí mít ukončené pedagogické vzdělání. Takže to může být třeba inženýr, ale musí nějakou dobu učit, projít konkurzem a pak mít ten školský management.
Co všechno obnáší práce ředitelky školy?
Hodně (smích). Je to na dlouhé povídání. Provoz budovy, to znamená, že musím zajistit, aby tu někde netekla voda, aby nepadala střecha, celkově zajistit všechny opravy, aby se všude svítilo a topilo. Pak také bezpečnost všech žáků. Jednání s rodiči a žáky, zajištění kvalifikovaných vyučujících, aby se tu ti pedagogové cítili například dobře, stejně jako žáci. Aby se uklízečky chovaly slušně, abychom získali peníze na mzdy, na provoz.
Jak to, že se na naší škole neučíme evakuační plán? A nemáme žádná cvičení?
Evakuační plán se prakticky nikde neučí, to není věc, která by měla být v osnovách. Ale to cvičení můžeme samozřejmě provést, protože by se provést mělo. Ale samozřejmě se plánuje, plánovalo se původně někdy na teď, ale z důvodu počasí ho nechceme provádět, a tak se zřejmě uskuteční až někdy na jaře. Ale pedagogové jsou samozřejmě proškolení v tom, co by měli v dané situaci dělat, ale naštěstí se zatím takováto situace nevyskytla. A můžete si také všimnout, že ten evakuační plán visí tady na škole. Všude. Je i tady u vchodu. Ale samozřejmě je škola zaopatřena také proti napadení a ostatním útokům. Zaměstnanci školy nesmí vpustit do školy žádné osoby, co tu nemají co dělat.
Ptala se Šárka Plevová